Natřikrát o.s.

Tisková zpráva

 

 


Tisková zpráva

 

X. ročník festivalu soudobého tance NATŘIKRÁT  

Brno, 19. 9. 2008

 

Vážení přátelé,

 

dovoluje si Vás informovat, že v polovině října (16. – 21. 10. 2008) se uskuteční jubilejní X. ročník festivalu soudobého tance a pohybového divadla Natřikrát. Za deset let svého trvání se festival stal pevnou součástí brněnské kultury. Nepočítáme-li partnerská představení Tance Praha, je Natřikrát v jihomoravské metropoli svým žánrovým zaměřením na soudobý tanec unikátní.

 

Letošní X. ročník proběhne v tradičních prostorách Bezbariérového divadla Barka v Brně - Králově poli, úvodní a závěrečná performance potom v areálu Domu pánů z Kunštátu. 

 

Festivalová Open party je na programu v předstihu už 10. 10. 2008 – svým datem zdůrazňuje X. ročník festivalu. Proběhne na nádvoří Domu pánů z Kunštátu a obstará ji taneční improvizace skupiny malé f

 

Ve čtvrtek 16. 10. přivítáme Elvíru Němečkovou z Divadelního ústavu. Tato přední česká odbornice na soudobý tanec přednese přednášku o současných světových trendech v tanci a svůj výklad doplní video ukázkami z prací uznávaných choreografů, zejména Williama Forsytha.

 

Sobota 18. 10. a neděle 19. 10. přinesou to nejlepší ze slovenské taneční scény. V sobotu to bude skupina Artyci a jejich projekt Sui Generis, s podtitulem Sebezkoumavý intimní rituál o hledání vlastního těla. Druhá polovina sobotního večera bude patřit Petře Fornayové a její sólové choreografii Anjel 2.

V neděli vystoupí skupina Debris company, známá návštěvníkům festivalu už z minulých let. Tentokrát přivezou celovečerní choreografii Hexen.

 

Pondělní večer bude večerem estetiky a scénického vidění Jana Komárka. Jeho Triptych (Horizontální tanec/ DeRbrouk/ Epilog) spojuje téma odcházení.

 

Festival se uzavře opět v prostorách Domu pánů z Kunštátu, kde vystoupí hlavní hvězda festivalu, francouzský tanečník a performer Stéphane Fratti s projektem Lache moi – jeho základem je uvázání tanečníka na gumě, která rozšiřuje jeho pohybové možnosti.    

 

Podrobnější informace Vám rádi poskytneme mailem, telefonicky nebo přímo osobně. Osobou odpovědnou za komunikaci s médii je i tento rok

Jan Němec, tel.: 731 416 146, e-mail:  HYPERLINK "mailto:nemec@hostbrno.cz"nemec@hostbrno.cz.  Fotografie k přetištění naleznete umístěné na našich stránkách www.natrikrat.cz.

 

NATŘIKRÁT 2008

Program

pátek 10. 10. 2008

20.00

Malé f:  improvizace

festivalová OPEN PARTY v kavárně Trojka (Dům pánů z Kunštátu)  

 

čtvrtek 16. 10. 2008

18.00

Elvíra Němečková: Trendy v současném tanci: William Forsyth (přednáška s projekcí) 

Bezbariérové divadlo Barka (vstup zdarma)

 

sobota 18. 10. 2008

20.00

Artyci: Sui Generis (SK)

Petra Fornayová: Anjel 2 (SK)

Bezbariérové divadlo Barka

 

neděle 19. 10. 2008

20:00

Debris Company: Hexen (SK)

Bezbariérové divadlo Barka

 

pondělí 20. 10. 2008

20:00

Jan Komárek: Triptych (CZE)

Bezbariérové divadlo Barka

 

úterý 21. 10. 2008

20:00

Stépahane Fratti: Lache moi (FRA)

Kavárna Trojka (Dům pánů z Kunštátu) (vstupné 80Kč)

 

 

Bezbariérové divadlo Barka

Svatopluka Čecha 35a

Královo Pole, Brno

Rezervace vstupenek: 541 213 206

Vstupné 120/100,- Kč

 

o.s. Natřikrát

Nádražní 22

602 00 Brno

Česká republika

e-mail: natrikrat@yahoo.com

www.natrikrat.cz

Podrobný program festivalu NATŘIKRÁT

18. 10. 2008

 

Sui Generis

Choreografia: Milan Kozánek, Zuna Kozánková, Róbert Tirpák 

Tanec: Zuna Kozánková, Petr Opavský

Hudba: koláž, hudobná spolupráca: Jozef Vlk

Scénografia a kostýmy: Eva Racová 

Video: Lukáš Kodoň

 

Sebeskúmavý intimní rituál o hľadaní vlastného tela.

 

To, že naša schopnosť nazerania nie je vôbec uzrozumená s tým, aby si predstavila fyzickú a metafyzickú komunikáciu ako možnú komunikáciu medzi bytosťami, v konečnom dôsledku nedokazuje, že takáto forma sama o sebe nie je možná. Telo, ako súčasť systémovej komunikácie prestáva fungovať nielen v spojení s odkazom a skúsenosťami iných generácii, ale i v komunikácii dvoch ľudí. Dochádza k zlyhávaniu a dezinterpretácii reči tela, ako komunikačného prostriedku, dokonca k jeho zneužívaniu na najjednoduchšie formy ovplyvňovania. 

Dve telá, snažiace sa zorientovať v spleti skratiek, nepravých symbolov, či hodnôt dnešného komerčného prostredia, prechádzajúce situáciami s poslednými zbytkami a znakmi spojenia s minulou vedomosťou.

 

 

Zuna Kozánková 

je absolventkou Tanečného Konzervatória a Katedry tanečnej tvorby VŠMU v Bratislave. Počas štúdia spolupracovala s choreografkou Zuzanou Hájkovou v Skupine súčasného tanca v Bratislave a v Štátnej Opere v Banskej Bystrici - kde pôsobila ako tanečnica, tanečný pedagóg a asistent choreografa. Od roku 1995 sa venuje vlastnej choreografickej tvorbe, s čím je spojené založenie Tanečnej spoločnosti Artyci. V spolupráci s Milanom Kozánkom v nej vytvorili niekoľko kratších i celovečerných diel za účasti domácich i zahraničných umelcov. Pôsobí aj ako hosťujúci choreograf (Štúdio tanca Banská Bystrica, SEAD, Tangere Dance Company). Zuna je vyhľadávaným pedagógom v oblasti súčasného tanca a kontaktnej improvizácie, vyučuje na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Rakúsku, Moldavsku, Thajsku. Je aktívnou dopisovateľkou tanečných i divadelných periodík. V poslednom období sa intenzívne venuje Shiatsu, tradičnej japonskej pohybovej terapii, a objavuje možnosti jej prepájania s tancom. V súčasnej dobe pôsobí v tanečnej škole SEAD (Salzburg) ako tanečný pedagóg, choreograf a shiatsu terapeut. 

 

Robert Tirpák

Po ukončení štúdia na Lekárskej Fakulte UK v Bratislave, pôsobí ako anesteziológ v bratislavských nemocniciach (KAIM FNsP Ružinov, OAIM Národný onkologický ústav). Počas štúdia na LK UK absolvoval mimoodborové štúdium tanca na VŠMU v Bratislave. Aktívne sa venoval tancu ako interpret. V zahraničí spolupracoval s Chrisom Haringom, Martinom Gruberom, Helene Weinzierl a s Edittou Braun (Rakúsko); s Danielom Conradom (Kanada) a s Janom Kodetom (CZ). V roku 2002 spolupracoval s českou tanečnicou Helenou Arenbergerovou na vlastnej choreografii pod názvom Inside of. V roku 2003 bol nominovaný na ocenenie Rolex Mentor And Protege Arts Initiative. S Artyci spolupracoval už v roku 1998 na príprave multimediálneho improvizovaného predstavenia Tvrdé pristátie.

 

Milan Kozánek 

je absolventom Katedry tanečnej tvorby VŠMU. Po mnohých skúsenostiach v slovenských súboroch moderného tanca, spolupracoval s choreografmi v zahraničí ako Roberto Galvan (Argentína, Švajčiarsko), Willi Dorner (Rakúsko), v skupine Denise Lampart a v skupine Molteni Philippa Egliho a v Zurišskej Štátnej Opere (Švajčiarsko). Zúčastnil sa aj na tvorbe niekoľkých projektov choreografky Zuzany Hájkovej, medzi poslednú spoluprácu patrí tanečné predstavenie vytvorené v Štátnej Opere v Banskej Bystrici (1995). Od roku 1993 sa venuje vlastnej choreografickej tvorbe, v roku 1995 roku získal ocenenie na Choreografickej súťaži Bratislava ´95. O rok neskôr založil spoločne so Zunou Kozánkovou Tanečnú spoločnosť Artyci, v ktorej sa venujú rovnako choreografickej ako aj pedagogickej činnosti. Ako hosťujúci choreograf spolupracuje so Štúdiom tanca Banská Bystrica, Divadlom Andreja Bagara v Nitre, tanečnou školou SEAD v Salzburgu (Rakúsko), Fakultou umení na Universite v Calgary (Kanada), či Northern School of Contemporary Dance v Leads (Veľká Británia). V súčasnej dobe aktívnejšie pôsobí v tanečnej škole SEAD (Salzburg), kde bol v školskom roku 2005/2006 asistentom riaditeľky Susan Quinn, interným tanečným pedagógom a choreografom a od roku 2007 tam pôsobí aj ako odborný poradca. 

 

Anjel 2

 

Koncept, choreografia, intepretácia: Petra Fornayová
Hudba: Einstürzende Neubaten, Petra Fornayová, Download/Genesis P-Orridge
Aranžmány k skladbe Anjel: Isobutane
Text skladieb: Brixa Bargeld, Peter Šulej, Download/Genesis P-Orridge
Svetlá: Ladislav Mirvald

 

Vznik predstavenia je dôkazom toho, že veci fungujú aj bez nás. Že náhody neexistujú a synchronicita je všadeprítomná. Že veci sa majú tak, ako sa mať majú.

… existuje jedna žena. Za neobjasnených okolností zistí, že sa z nej stáva anjel, ktorého predtým (ne)stretla. Po všetkom dobrom aj čudnom, čo sa má stať a stane, sa vracia do miest, kde nikdy predtým nebola…

 

Petra Fornayová 

Absolovovala PF UK a interfakultné štúdium na HTF VŠMU v Bratislave. Od roku 1986 sa venuje súčasnému tancu. Bola členkou SST Zuzany Hájkovej, ŠO v Banskej Bystrici, Théatre du Mouvement vo Francúzsku. Absolvovala študijný pobyt na EDDC Düsseldorf v Nemecku a viacero stáží v rámci Moving Academy for Performing Arts, Holandsko a i. Spolupracovala s mnohými choreografmi a režisérmi (A. Sedlačková, P. Groll, M. Fulkerson, C. Heggen, Ľ. Burgr, M. Hawkins, A. Green, F. Vogels, M. Langer-Philippsen a i.), vytvorila choreografie Polmesačný medveď, Malé príbehy, Kirin, Hlbinné porušenie epidermy a i., spolupodieľala sa na viacerých projektoch doma i v zahraničí. Predstavenia boli uvedené na medzinárodných aj domácich festivaloch (Bratislava v pohybe, Festival dęOtoňo Madrid, MediaWave Györ, Divadelná Nitra, Tanec Praha, Regensburger Tanztage, …). Účinkuje v predstaveniach divadla SkRat, produkciách AST a Štúdia 12, pôsobí ako dramaturg v A4, vedie workshopy kontaktnej imrpovizácie, venuje sa produkcii, píše pre časopis Vlna.

 

 

19. 10. 2008

 

Hexen

Účinkujúcí: Daniel Raček, Stanislava Vlčeková, Zuna Kozánková, Emil Piš
choreografia: Daniel Raček, Stanislava Vlčeková
réžia a hudba: Jozef Vlk
Scéna: Marija Havran
Kostýmy: Eva Ráczová
Vizuály: Martin Piterka
Produkcia: Debris Company / www.myspace.com/debriscompany

 

Sú vzťahy, ktoré existujú a neexistujú. Fyzické divadlo, o niečom, čo prekrýva hranice všedného dňa, plynule prerastá do magického a z ktorého sa nakoniec stáva realita zvečnená v ráme. Hexen je asociačnou drámou o predávkovaní realitou, charakteroch a ich strácaní sa v labyrinte obyčajného života...

 

Debris Company 

Divadelní společnost (vznikla původně ze souboru Hubris) existuje a tvoří (s přestávkou 1999 - 2004) už 15 roků. Za tuto dobu zinscenovala množství představení, která byla pozitivně hodnocena na domácí i zahraniční scéně akčního a divadelního umění. Hlavním výrazovým prostředkem tanečního uskupení byl ve větší míře nonverbální přístup ke zpracovávanému tématu. Nyní o něco komornější společnost inklinuje k fyzickému a tanečnímu divadlu, nevylučuje však syntetický nadhled použitých médií.

 

Jozef Vlk

Autor, režisér, skladatel, hudebník, performer a producent. Po založení skupiny Hubris (později přejmenované na Debris) absolvoval několik hudebně-divadelních stipendií. Jako režisér a autor hudby spolupracoval s vícero významnými osobnostmi na projektech uváděných doma i v zahraničí. Nyní se většinou pohybuje v oblasti současné a elektronické nové hudby, současného tance, divadla a filmu.

 

Stanislava Vlčeková

Choreografka a tanečnice, absolventka konzervatoře v Banské Bystrici, studuje posledním rokem na HTF KTT VŠMU v Bratislavě. Úspěšně působila ve studiu tance v Banské Bystrici, spolupracovala s s několika významnými domácími i zahraničními choreografy, vystupovala v řadě zemí Evropy a v Japonsku, kde získala spolu s taneční skupinou MY3 významnou cenu poroty SAITAMA International Dance 2002. V roce 2006 byla v Bratislavě nominována na ocenění Philip Morris / Květ baletu za rok 2005.

Daniel Raček

Tanečník a choreograf. Po absolvování Matematicko-fyzikální fakulty UK v Bratislavě se začal věnovat současnému tanci a v roce 2004 ukončil studium na VŠMU, obor pedagogika moderního tance. Jako interpret spolupracoval s množstvím slovenských a zahraničních choreografů a režisérů. V současnosti vyučuje současný tanec na Konzervatoři J. L. Bellu v Banské Bystrici. V roce 2006 byl oceněn hlavní cenou za současný tanec Philip Morris / Květ baletu za rok 2005.

 

 

20. 10. 2008

Triptych

(Horizontální tanec / DeRbrouk / Epilog)

Režie, choreografie, design: Jan Komárek

Spolutvůrci, interpretace: Andrea Miltnerová, Honza Malík  

Foto / Photo: Jan Komárek 

Produkce / Producer:  Honza Malík & Nanohach o.s. / www.nanohach.cz

 

Večer estetiky a scénického vidění Jana Komárka. Všechny tři části mají jedno společné téma: „odcházení“. Horizontální tanec / Horizontal Dance –   

precizně komponované taneční sólo s prvky barokní gestiky a silným, dramatickým podtextem, na téma plynutí času. DeRbrouk – tanec pro jednoho muže, jeden stůl, jednu židli, jedno světlo a jeden zvuk. Epilog / Epilogue.

 

Jan Komárek 

Studoval propagační grafiku na UMPRUM. Působil jako elév na předškolní praxi v loutkovém divadle Drak v Hradci Králové a v roce 1983 odešel do Francie, kde založil MIMO theatre. Hrál vlastní představení pro školy jako loutkoherec a klaun. V roce 1985 odešel do Kanady, kde založil SOUND IMAGE THEATRE - autorské, výtvarné, pohybové divadlo. Vytvořil zhruba 20 představení. Působil jako světelný designer pro divadelní a taneční soubory v Torontu a Montrealu. Získal několik prestižních cen, např. Dora Mavor Moore za režii,světelný design a hudbu. V roce 2001 se vrátil zpět do Prahy. Spolupracuje s alternativní taneční scénou jako režisér, choreograf a světelný designer. Vytvořil osm vlastních představení, která uvedl v pražských divadlech, dále v divadle 29 v Pardubicích, na festivalu na zámku Kuks aj. 

 

 

21. 10. 2008

Lache-moi!

Choreografie a interpretace: Stéphane Fratti

Hudba: Elvis Presley

Světla: Charles Maisonabe

Video: Marc L´Azou

 

Tanečníkova postava je v této choreografii přivázána pružinou ke zdi v jednom pevném bodě. Toto zařízení mu umožňuje reálně si vyzkoušet něco, čemu říkáme "jojo života". 

 

Stéphane Fratti 

Je tanečníkem a choreografem společnosti Bissextile. Tančil v CCN V Rennes pod uměleckým vedením Gigi Caciuleanu. Obdržel cenu za interpretaci na mezinárodní soutěži Bagnolet v choreografii Santiago Sempere. Od roku 1998 tančí v „Cie Anonyme" Sidonie Rochon.

 

Festival se koná za podpory Ministerstva kultury České republiky, Jihomoravského kraje a statutárního města Brna.

 

 
 
© 2008 www.natrikrat.cz Tvorba webových stránek Brno