Natřikrát o.s.

Podrobný program

PURE

Tanečná spoločnosť Artyci / Milan Kozánek

 

námět a choreografie: Milan Kozánek

spolutvůrci a interpreti: Radoslav Piovarči, Petr Ochvat

dramaturgická spolupráce: Jano Zaťko

hudba: Andrej Jurkovič

světelný design: Ján Čief

 

Taneční představení bez příběhu, zaměřené na sílu fyzikality. Dva tanečníci nabízejí svá těla a vlastní přítomnost pro zkoumání čistoty projevu a přítomnosti na jevišti.

 

Tělo netlumočí přímočarý příběh nebo ideu. Samo o sobě je silným a dostatečným médiem. Čistota pohybu je mnohokrát výřečnější než slova - a právě na ni jsme se zaměřili v průběhu tvořivého procesu. Lidské tělo pro nás bylo hlavní „postavou“ v objevování neobvyklých pohybových zručností a virtuozity. Hledali jsme takovou formu spolupráce s hudbou, v níž se hudba a tanec nesnaží vysvětlovat jeden druhého, ale plynou paralelně vedle sebe a společně vytvářejí jednotlivé obrazy.

 

 

Představení je realizováno za finanční podpory Ministerstva kultury Slovenskej republiky, s podporou centra Pangea Meetingpoint / CZ a Záhrady – Centra nezávislej kultúry.

 

 

 

OČISTA

Divadlo Štúdio tanca

 

choreografie a režie: Zuzana Ďuricová Hájková

hudba: Claude Debussy, Matej Háasz

výprava: Marek Gašpar Šafárik

světelný design: Ján Čief

tanec: Tibor Trulik, Lenka Rajchmanová, Jakub Jeňo, Julia Kannewischer,

Michaela Mirtová a Ján Jamrich j.h.

 

Můj nářek proměnil jsi v tanec, rozvázal jsi mi smuteční roucho a opásal jsi mě radostí.

(Žalm Davidův, kniha Žalmů 30,12)

 


Očista je představením ve dvou dějstvích. Upřímný jazyk, kterým se představení vyznačuje, hovoří o tom, jak voda očišťuje lidské tělo i duši. O tom, jak člověk ušpiněný svými skutky projde očistným rituálem přinášejícím osvobození, radost a znovuzrození, díky kterému je schopný pokračovat ve svém životě. Tento povznášející akt očistění můžou s tanečníky zažít i diváci.

Představení vznikalo za působení silného elementu minulosti v podobě skladby Moře hudebního skladatele Clauda Debussyho. Skladba byla výchozím motivem, který ovlivnil další hudební aspekt představení – hluboce intimní a sugestivní hudbu slovenského skladatele a hudebníka Mateje Háasze.

 

Divadlo Štúdio tanca je profesionální taneční divadlo působící od roku 1998 v Banské Bystrici pod vedením Mgr. Zuzany Ďuricové Hájkové.

Jedinečné ve svém uměleckém zaměření razí cestu autorské tvorby, která respektuje umělce v jejich tvořivém vyjádření a názoru. Kontinuálně podporuje vznik původních tanečních inscenací a jejich pravidelné uvádění, do slovenské divadelní tvorby přináší aktuální trendy. V rámci tohoto poslání od svého vzniku premiérově uvedlo více než čtyřicet celovečerních inscenací, tři představení pro děti a množství exteriérových tanečních projektů. Od roku 2010 jako jediný zřizovaný subjekt na Slovensku působí na vlastní stálé scéně.


Divadlo Štúdio tanca své produkce pravidelně uvádí na vícerých domácích scénách a Slovensko reprezentovalo také na prestižních mezinárodních festivalech v Česku, Polsku, Maďarsku, Bosně a Hercegovině, Rusku, Německu, Itálii, Belgii, Francii, Egyptě, Japonsku a Indii. Charakteristické umělecké atributy mu přinesly množství ocenění, mimo jiné je držitelem Ceny primátora města Banská Bystrica a Ceny Ministra kultury SR.

 

V posledním roce se Divadlo Štúdio tanca stalo skrze svou tvorbu a aktivity i občansky činným subjektem, který převzal iniciativu v boji za uměleckou svobodu. Jako silný názorový oponent se postavilo pseudonárodním a pseudokulturním náladám zpochybňujícím potřebu současného umění.

 

 

 

POHYB - TĚLO - ARCHITEKTURA

Jak souvisí lidské tělo a jeho pohybové projevy s architekturou a budováním prostoru? Přednáška se zaměří na proměny vnímání těla ve vztahu k architektuře v průběhu 20. století a na to, jak se pohyb promítl do vytváření architektonických koncepcí.

Petra Hlaváčková je historička umění, kurátorka a dokumentaristka. Věnuje se feministické teorii dějin umění, stála u založení 4AM Fóra pro architekturu a média, kde kurátorovala výstavy Compact City, Zabij svého Fuchse a iniciovala vznik laboratoře zaměřené na pohyb ve vztahu k architektuře a veřejnému prostoru Move the City. Publikuje v českých a zahraničních periodikách. V současné době studuje film na Akademii výtvarných umění ve Vídni.


 

YOU DON’T NEED MUCH SPACE TO DANCE

Les Joueurs

 

koncept: Emma Gioia
tvorba a interpretace: Noémie Édé-Decugis, Emma Gioia, Anaelle Houdart, Pablo Pillaud-Vivien
produkce: Juliette Malot

 

Les Joueurs je uskupení mladých tanečníků-herců-zpěváků-umělců, kteří neoblomně věří v přátelství, lásku a v myšlenku, že umění může přispět ke změně našich životů (a naopak že změny v našich životech proměňují umění, které děláme), a tím také zachránit náš svět. Les Jouers se – v reakci na svět plný humanitárních a ekologických katastrof – hlásí k politickému umění radosti, které vytvářejí za pomoci různých intervencí, jako jsou náhodná i plánovaná setkání, eventy, disputace.

 

 

Od vzniku uskupení v roce 2009 se Les Jouers zabývají průzkumem těl v pohybu napříč různými esteticko-politickými horizonty a vyrábějí nejrůznější objekty pro vizuální a živé umění. Vytvořili několik představení na pomezí tance a divadla, která se odehrávala na místech jako čerpací stanice, kino, farma nebo cirkus (Brno Interventions 2012Opération Clanga Clanga 2014Après la fin du monde des Femmes et des Hommes 2014). Věnují se performancím ve veřejném prostoru a často používají médium videa. V létě 2015 navštívili Brno a vytvořili zde své první pokojové divadlo.

 

 

 

 

 
 
© 2008 www.natrikrat.cz Tvorba webových stránek Brno